Viimeisenä työpäivänä ennen joulua, pomoni antoi  minulle melkoisen joululahjan. Kun tulin vuoroon, pomo kutsui minut ja edellisessä vuorossa olevan työkaverini toimistoonsa tiukkaan puhutteluun. Pari kuukautta aikaisemmin, lokakuussa, oli tehty 25 kpl erästä isohkoa ja tärkeää laivan moottorin osaa "epäkeskisinä" ja olivat menneet asiakkaalle asti, nyt hän ns. vaati päitä vadille… Työvuorolistojen mukaan minä olin tehnyt asetukset kyseiselle kappaleille joiden 25 ensimmäistä olivat siis huonoja ja työkaverini oli vuorossa kun asia oli korjattu.  Pomoni väitti (ilman mitään todisteita) että yksi "leuka" (joilla kappale on sorvissa kiinni) oli ollut pykälän paikaltaan, lisäksi minua syytettiin muista koneella olleista ongelmista ja syytökset loukkasivat syvästi ammattitaitoani, teinhän aina hyvin huolellista työtä ja ahkerasti, koska teen työn kuin Jumalalle (niin kuin Raamatussa käsketään).  Minulla eikä työkaverillani ollut mitään muistikuvaa että mitään pomon kuvailemaa olisi tapahtunut, ainakaan että leukoja olisi korjailtu (jos olisi niin kyllä se varmasti muistettaisiin, niin harvinaista se on)  Leukojen väärin laittaminen on hyvin alkeellinen virhe ja se että minun väitetään (ilman todisteita) syyllistyneen moiseen on alentavaa.

Kone jossa kyseisiä ongelmia on ollut tosi ongelmallinen, johtuen ensinnäkin siitä että mitään huoltoja ei ole tehty vuosikausiin ( esim. "korjaimet" reagoivat viiveellä jos ollenkaan, joten mittatarkkojen kappaleiden tekeminen on joskus mahdotonta) ja itse kappale jota sillä tehdään on hyvin vaikea sisältäen erikoisteriä jotka hajoavat herkästi ja toleranssit ovat jopa 0,1 mm ja toisekseen minä teen  koneella huomattavasti suurimman osan kaikista kappaleista ja näin ollen koneen ongelmat kaikella todennäköisyydellä lankeavat usein juuri minulle.  Käytännössä olen koneella tärkeämpi kuin pomoni luulee,  korjailen jatkuvasti edellisen vuoron miehen tekemiä virheitä koska häntä ei kappaleiden mittailu paljoa kiinnosta (odottelee vain eläkkeelle pääsyä "hällä väliä"-asenteella).

Nyt kuitenkin minut julistettiin syylliseksi johonkin mitä en luultavasti edes tehnyt jopa siinä määrin että sain "suullisen huomautuksen" ja sanottiin että seuraavaksi tulee "kirjallinen huomautus" ja sen jäkeen "irtisanominen" elikkä nyt on tie avattu potkuihin ja olen varmasti tulevaisuudessa suurennuslasin alla ja tietäen koneen ongelmallisuuden, voin kuvitella että ongelmia tulee jatkossakin ja potkut odottavat. Ehkä myös avoin kristillisyyteni on ollut pomoille liikaa, kun luen tauoilla kristillisiä lehtiä ja sorvilla kun on aikaa minut on tavattu lukemasta myös Raamattua ja kuuntelen Radio Deitä. Maallista ihmistä tämä voi ärsyttää, samoin kun se että puhun joskus espanjankielisiä kännykkäpuheluja ja en osallistu heidän typeriin keskusteluihinsa ja näytän ehkä myös liian iloiselta (?)

Ihanaa on kuitenkin että omatuntoni on puhdas Jumalan edessä ja elän Jumalan tahdossa, ei haittaa tippaakaan jos saan firmasta kenkää jos se ei ole oma syyni, en ajatellutkaan että firma on joku eläketyöpaikka, se on ensimmäinen työpaikkani tällä alalla johon minut tempaistiin puolessavälissä opintojani ilman että pystyin valitsemaan, Jumalalla on elämääni varten suunnitelma ja jos elän jatkuvassa rukouksessa ja uskon kuuliaisuussa Häntä lähellä niin tiedän että tuo suunnitelma toteutuu, rukoilenhan päivittäin että Hänen tahtonsa tapahtuisi elämässäni. Kunnia ja ylistys Jumalle Jeesuksen nimessä! Elämä Jeesuksessa on ihanaa, minulla on ihana rauha ja luottamus, tähtäimeni on taivaassa, tämä elämä on ohikiitävä hetki ja elän sen Hänelle joka kuoli puolestani ristillä.