Jokelan ampumavälikohtauksen päähenkilö on ilmoittanut verkkosivuillaan julkisesti motiivinsa suorittaa tämänpäiväinen ampumavälikohtaus Jokelassa.

Ampuja osoittaa sivuillaan olevansa vankkumaton evolutionisti ja turhautunut elämän tarkoituksettomuuteen, mutta soveltaa evolutiivista filosofiaansa tämän päiväisessä ampuavälikohtaukessa eliminoimalla epäsopivat yksilöt.

Tässä lyhyt ote hänen julkisesta kirjoituksestaan:

Jokelan surmaaja kirjoittaa:
"Elämä on vain tarkoituksetonta sattumaa... pitkän evolutiivisen kehityksen ja monien eri syiden ja tekijöiden tulosta. Kuitenkin elämä on myös sitä, mitä yksilö sillä haluaa tehdä. Ja minä olen oman elämäni diktaattori sekä jumala. Ja minä olen valinnut tieni. Olen valmistautunut taistelemaan ja kuolemaan ajatteluni puolesta. Minä, luonnollisena valitsijana, eliminoiden kaikki, jotka näen epäsopiviksi, häpeäksi ihmiskunnalle sekä luonnonvalinnan virheeksi.

Voitte kysyä itseltänne, miksi tein tämän ja mitä haluan. Noh, suurin osa teistä on liian ylimielisiä ja mieleltään sulkeutuneita, jotta voisitte ymmärtää...Luultavasti sanotte, että olen "mielenvikainen", "hullu", "psykopaatti, "rikollinen" tai muuta tämän tapaista roskaa. Ei, totuus on, että olen vain eläin, ihminen, yksilö, toisinajattelija.

(ylläoleva lainattu netmissionin keskustelufoorumista) <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Sama ajatus on kannustanut ihmisiä järkyttäviin tekoihin ennenkin, tästä esimerkkinä kommunismi, jonka seurauksena miljoonia ihmisiä on tapettu, kidutettu, viety pakkotyöhön ja aivopesty. Ihmisiä on vainottu heidän aatteensa tai minkä tahansa syyn vuoksi, ja tätä tapahtuu yhä Kiinassa, Pohjois-Koreassa, Kuubassa ja kaikkialla missä tämä saatanallinen ateistinen järjestelmä on käytössä.

Kuinka tämä, jo edesmennyt, Jokelassa ammuskellut poika olisikaan tarvinnut rakkautta ja viestiä rakastavasta Jumalasta, siitä että Jumala rakastaa juuri häntä ja että kaikella on tarkoitus, Jumalalla on suunnitelma meille kaikille ja Jeesus kuoli ristillä juuri sinun ja minun syntien puolesta että juuri sinä ja minä saisimme olla vapaita ja elää täyttä ja tervettä elämää rakkaan Isän suojeluksessa tässä ajassa ja tulevassa, jossa kaikki vasta oikeastaan alkaa.

Rakas lukija, ethän sinä ole tämän evoluutiovalheen uhri? Katso ympärillesi ja näe kaikki se kaunis ja täydellinen jonka Jumala on luonut! Astu sisään elämään ja oman elämäsi suunnitelmaan Jeesuksen Kristuksen ristin kautta, tunnustaen syntisi ja ottamalla vastaan Herran Jeesuksen pelastajanasi. Se on ratkaisu jota et kadu! Ilman tätä et elämästä selviä hengissä. Havahdu kuolevaisuuteesi ja hanki ikuinen elämä ja taivaallinen suojelus ja tarkoitus ennen kuin on liian myöhäistä! Sinulla on tämä päivä, huomisesta et tiedä!